Wat is nu precies een beeldconcept en wat is de toegevoegde waarde ervan?
Veel mensen onderschatten de impact van het gebruik van een goede foto op de juiste plek. Dit komt omdat we een foto beoordelen met ons onderbewustzijn. We vinden een foto bijna instinctief mooi of lelijk. Pas als ons gevraagd wordt waarom we een foto mooi of treffend vinden, gaan we erover nadenken en een foto analyseren.
Door dit onderbewustzijn te doorgronden en te achterhalen welke aspecten van een foto worden beoordeeld, kun je deze kennis vooraf al inzetten om het gewenste effect te bereiken.
Voordat je foto’s laat maken of selecteert voor je website of een campagne is het belangrijk om eerst na te denken over wat je wilt communiceren. Zijn dit de normen en waarden van bedrijf? Wil je laten zien hoe je op een bepaalde manier naar de wereld kijkt? Zijn foto’s bedoeld om je werk toe te lichten? En zo ja, wat wil je dan laten zien?
Dit zijn allemaal verschillende uitgangspunten die gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van een beeldconcept.
Vervolgens worden deze uitgangspunten ingevuld. Wat zijn dan de normen en waarden die je wilt overbrengen? En welke aspecten van je werk wil je toelichten? Het beste kan ik dit toelichten aan de hand van een voorbeeld.
Voor zorg- en welzijnorganisatie SWO heb ik een beeldconcept ontwikkeld voor een informatieve campagne. De organisatie wilde communiceren dat ze niet alleen huishoudelijke zorg hulp aanboden maar hulp aan iedereen met een zorgvraag. In het beeldconcept heb ik de doelstellingen van de organisatie centraal gezet: wat is het doel van het ondersteunen en helpen van mensen? Termen die voorbijkwamen waren: mensen verbinden, mensen weer deel laten nemen aan de samenleving, ontzorgen. Dit allemaal zeer menselijke termen en in het beeldconcept heb ik daarom de nadruk gelegd op het overbrengen van menselijke emotie. Niet letterlijk de zorg in beeld brengen maar het effect dat deze zorg heeft op de betrokken mensen. Voor de campagne zijn echte cliënten van SWO benaderd, geen modellen.
Zo heb ik foto’s gemaakt van twee vrouwen die het samen leuk hebben. De ene vrouw helpt de ander maar het doel is de verbinding die ze samen hebben. Op een andere foto zie je een moeder die geniet van haar gehandicapte dochter. Dankzij de mantelzorgondersteuning hoeft ze zich niet altijd zorgen te maken en kan ze ook van haar dochter genieten.
De beoogde impact van deze campagne is dat mensen geraakt worden door de intimiteit van de foto’s en dat de nieuwsgierigheid wordt getriggerd. Foto’s van taferelen zoals iemand die een rolstoel vooruitduwt, zijn zo bekend dat ze geen impact meer hebben en het laat de geboden zorg op een letterlijke manier zien. Mensen kunnen zelf ook heel goed bedenken wat bepaalde zorg inhoudt. Het heeft veel meer impact om mensen te verrassen en na te laten denken.
De campagne van SWO werd in de gemeente Made uitgerold en tegelijkertijd werd de nieuwe website gelanceerd waar volgens hetzelfde concept foto’s zijn toepast. In de communicatie gebruikt SWO foto’s die passen in het concept en de boodschap die ze wil uitdragen.