Samen. Sinds de coronacrisis heeft dit woord nog meer betekenis gekregen voor mij! Want hoewel ik gretig gebruik heb gemaakt van Zoom en Teams, heb ik het directe face-to-face contact met anderen regelmatig gemist.
Samenwerken en elkaar versterken. Dat is ook wat ons ZZP’ers heeft bewogen om samen te starten met Zin In Beginnen. Door te sparren vanuit onze verschillende disciplines, scherpen we onze ideeën. Persoonlijk merk ik dat het mijn blik verruimt en dat het een goede manier is om te ontdekken wat wel en niet werkt voor een klant. Daarnaast vind ik het fijn om als eenpitter mijn ei kwijt te kunnen als ik vastloop of juist mijn positieve ervaringen wil delen. Maar wat levert onze samenwerking jou op als (toekomstige) klant? Dat zal ik proberen te schetsen aan de hand van een concreet voorbeeld dat startte met coaching.
Eind vorig jaar begeleidde ik een ondernemer die haar eigen coaching- en trainingsprogramma wilde gaan aanbieden via een nieuwe website. Deze ondernemer, die ik voor het gemak Anja* noem, had veel ervaring met het ‘fysiek’ geven van training en het begeleiden van individuen en groepen. Vanwege gezondheidsredenen moest ze haar werkzame uren echter drastisch inperken. Ook moest ze op zoek gaan naar een nieuwe vorm van dienstverlening die haar minder energie zou kosten.
Ideeën en behoeftes
Tijdens onze gesprekken werd snel duidelijk wat Anja als ondernemer wilde bereiken. Maar hoe zat het met de doelgroep waarop ze zich wilde richten, jongeren met een creatieve achtergrond? Klopten Anja’s ideeën met hun behoeftes? En wanneer zouden deze jongeren zich aangesproken voelen door haar propositie? Om hier inzicht in te krijgen, nam Anja contact op met een aantal mensen in haar netwerk die pasten bij het opgestelde profiel. De informatie die hieruit voortkwam, gebruikten we vervolgens om Anja’s dienstverlening en propositie verder aan te scherpen. Ook bedacht Anja in dat kader een aantal onderdelen voor haar website, waaronder een vragenlijst en een tijdlijn.
Met deze informatie werd het tijd om de rest van het team in te schakelen. Met elkaar brainstormden we over Anja’s propositie en de visuele vertaling hiervan naar een logo, huisstijl, website, beeldconcept en fotografie voor een krachtige en eenduidige uitstaling. Vanaf dat moment startten verschillende, parallelle processen die werden gecoördineerd door onze projectleider Andrea.
Samenwerken aan de website
Websitebouwer Pieter ging aan de slag met het ontwerpen van de website. Hierbij gebruikte hij het advies van grafisch ontwerper Leen, over het gebruik van kleurencombinaties en lettertypes. Tijdens onze brainstormsessie hadden we samen bedacht welke sfeer de website zou moeten uitstralen, zodat Pieter dit kon meenemen in de look en feel van de website. Een aantal items die Anja in gedachten had voor haar website, bleken technisch niet uitvoerbaar. Hiervoor droeg Pieter alternatieve oplossingen aan waar Anja zich goed in kon vinden. Ten slotte stelde hij een lijst samen met zoekwoorden, die de doelgroep van Anja doorgaans gebruikt als ze op internet zoeken naar aanbieders van haar type dienstverlening. Dit droeg hij over aan de tekstschrijver.
Omdat we met een pool van tekstschrijvers werken, kunnen we per opdracht kiezen welke tekstschrijver we inzetten op basis van schrijfstijl. In dit geval was Jeroen degene die Anja’s boodschap omzette in teksten die qua toon en schrijfstijl zoveel mogelijk aansloten bij de geformuleerde doelgroep. Om de website optimaal vindbaar te maken voor zoekmachines gebruikte hij in zijn tekst de zoekwoorden die Pieter had verzameld.
Beelden die elkaar versterken
Tijdens de coachgesprekken en de brainstormsessie waren woorden naar voren gekomen als toegankelijk, vertrouwenwekkend, spontaan en informeel. Fotograaf Marieke vertaalde deze kwaliteiten naar beelden door Anja onder andere te portretteren in haar vrije tijd en terwijl ze aan het werk was met een cliënt. Daarnaast maakte ze foto’s van jongeren waarmee de doelgroep zich kon identificeren. Geen stijve portretfoto’s, maar dynamische beelden van jongeren in hun natuurlijke omgeving.
Tegelijkertijd was ook onze grafisch ontwerper en illustrator Leen aan de slag gegaan met de input van de brainstormsessie. Welke kleurencombinaties en lettertypes ze zou gebruiken, had ze al helder. Leen vertaalde alle ideeën naar een fris ontwerp voor een logo en briefpapier. Ook maakte Leen op verzoek van Anja een huisstijlhandboek dat ze kon gebruiken bij al haar communicatieuitingen.
Nadat de teamleden een aantal conceptversies had uitgewerkt, legden we Anja twee verschillende conceptversies voor van het logo ontwerp, de opzet van de website en de fotografie zodat ze zich een voorstelling kon maken van het totaalplaatje. Anja riep opnieuw de hulp van haar netwerk in door hen de twee verschillende conceptversies voor te leggen. Op basis van de reacties maakte Anja haar keuze en het team ging verder met de uitwerking van het concept.
Samenwerken voor een eindresultaat
Nadat iedereen zijn werk voor Anja had afgerond, volgde een bijeenkomst met Anja waarbij we het eindresultaat van onze gezamenlijke inspanningen presenteerden. Wie blijer was, Anja of wij, durf ik niet te zeggen. Anja was er in elk geval helemaal klaar voor om de markt te veroveren!
*Gefingeerde naam vanwege privacy redenen.