Als je gaat starten met je bedrijf kun je uiteindelijk ook niet om een goede website heen. Maar waar moet je rekening mee houden als je start met een website? Een aantal zaken zijn naar mijn mening van belang om eerst goed over na te denken en uit te werken voor je start met het bouwen van een website. Het lijkt misschien tijdrovend maar je gaat er tijdens het bouwen en later de vruchten van plukken.
1. Bepaal je doelen en doelgroep(en)
Voordat je een website maakt is het belangrijk om de belangrijkste doelen voor jouw website helder te hebben. Dit helpt je bij het bepalen van het ontwerp en welke onderdelen je allemaal nodig hebt.
Het kan zijn dat je alleen informatie wilt verstrekken over je producten/diensten, openingstijden en locatie. Of je wilt via je website meer leads verzamelen of direct producten verkopen. Misschien denk je wel aan een community of een e-learning omgeving.
Een groot probleem van veel ondernemers die een nieuwe website (laten) ontwikkelen, is dat ze niet precies weten wat ze willen bereiken. Ze weten dat ze een website nodig hebben en hebben misschien zelfs al wel een vaag idee van het doel van de website.
Je kan alleen succes behalen als je weet wat je wilt bereiken, bepaal dus altijd eerst het doel van je website!
Naast het doel van de website helder hebben is het zeker zo belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Zo heb je eindelijk een mooi idee, dienst of product en ga je vol enthousiasme van start waarna al snel blijkt dat jouw potentiele klanten je niet kunnen vinden. Of ze vinden je uiteindelijk wel maar zitten ze op jouw product of dienst te wachten?
Als ondernemer moet je denken vanuit jouw klant en je diensten.
Met je doelgroep communiceren
Alles staat of valt met de manier van communiceren naar je klanten en met je klanten. Je wilt in je communicatie een gevoel creëren waarvan jouw potentiële klant zegt: “Die moet ik hebben! Hij past precies bij wat ik zoek!
Je zult dus bijvoorbeeld moeten weten hoe ze denken, waar ze wakker van liggen waar ze last van hebben, waar ze naar verlangen etc. .
Segmenteren
Je kunt natuurlijk nog veel verder segmenteren. Bijvoorbeeld op:
- leeftijd
- geslacht
- provincie
- woonplaats
- burgerlijke staat
- wel of geen kinderen
- opleidingsniveau
- werkende of werkeloos
- idealen
- inkomen.
Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe meer (en sneller) resultaat je gaat behalen.
2.Kies een domeinnaam
Hoe spreken mensen jou aan? Waarschijnlijk met je naam omdat ze die kennen. Zo geldt dat ook een beetje voor de domeinnaam. Om jouw website te kunnen vinden hebben mensen een naam nodig. Het is een uniek adres dat aan jouw website op internet wordt gegeven waardoor je makkelijker vindbaar bent.
Hoeveel moeite moet je doen om je domeinnaam te kiezen? Is het echt zo belangrijk?
Als je denkt dat mensen je website zullen bezoeken, ongeacht de domeinnaam, dan heb je het mis. Zo werkt het niet. De domeinnaam is een van belangrijkste element van je website; het kan je website maken of breken. Het is een toegevoegde waarde voor je website als het gaat om branding en maakt het gemakkelijker voor mensen om je te vinden en te onthouden.
Bepaal welke naam je je website wilt geven, bijvoorbeeld www.zininbeginnen.nl en kijk of de naam beschikbaar is. Om daar achter te komen, voer je de naam in bij een hostingprovider, zoals bijvoorbeeld TransIP, die checkt of de naam nog vrij is. Als het alleen om een .nl domeinnaam gaat is sidn.nl ook een goede optie.
Enkele tips om een domeinnaam te kiezen.
- Kies een eenvoudige en eventueel opvallende naam. Bijvoorbeeld www.jumbo.nl;
- Is je website voornamelijk gericht op Nederlandse bezoekers kies dan voor een naam die eindigt op .nl. Ga je internationaal dan is .com aan te raden. Dit is dus ook weer iets om bij je doelen over na te denken;
- Moet gemakkelijk te typen, uit te spreken en te spellen zijn, bijvoorbeeld Facebook, Bing;
- Vermijd het gebruik van koppeltekens en cijfers. Soms kan er bewust voor worden gekozen om een cijfer te gebruiken zoals bijvoorbeeld 123inkt.nl. Ook bij PiR2 Online Solutions is destijds bewust gekozen voor de naam pir2.nl maar ik raad je aan om zoveel mogelijk cijfers te vermijden als er geen directe noodzaak is;
- Kies een naam die geen copyrightkwestie oproept. Je wilt later niet in een conflict belanden omdat je naam sterk lijkt op een beschermde naam of die van een concurrent;
- Korter is altijd beter, bijvoorbeeld www.ah.nl;
- Zorg ervoor dat de naam ook beschikbaar is op Social Media kanalen.
3. Selecteer een webhost
Je website moet, als hij klaar is, natuurlijk ook ergens worden ondergebracht zodat deze op internet toegankelijk is. Alleen via een webhost kun je jouw website met internet verbinden. Het kiezen van een betrouwbare webhosting is belangrijk.
Hoe kan een verkeerde hostingprovider jouw perfecte website beïnvloeden?
- Inkomstenverlies. Je website is mogelijk regelmatig offline en potentiële klanten kunnen niets over jouw bedrijf te weten komen.
- Negatief effect SEO (zoekmachine optimalisatie).. De ranking van websites wordt dan beïnvloed door een slechte downtime en trage websites hebben effect op de positie in zoekmachines.
- Beveiligingsaanvallen. Hoewel er geen perfecte oplossing is om een website veilig te houden, zorgt een goede hostingprovider ervoor dat er zoveel mogelijk maatregelen zijn getroffen om problemen te voorkomen. Er wordt periodiek (minimaal dagelijks) een back-up van jouw gegevens gemaakt en deze helpt bij het herstellen als jouw website wordt gehackt.
Het lijkt in het begin interessant om hierop te besparen maar doe dat niet. Een goede, betrouwbare en professionele hostingprovider is de investering dubbel en dwars waard. En zeg nou eerlijk, wat kun je voor een paar euro in de maand verwachten. Niet veel toch?
4. Maak een lay-out
Nu is het tijd om met de website te starten. Het is belangrijk om goed in kaart te brengen hoe je (potentiele) klanten door je website gaat leiden. In deze fase ga je ook nadenken over CMS (content management system) ofwel simpel gezegd een systeem om de inhoud van je website bij te werken. Via CMS kun je eenvoudig afbeeldingen toevoegen, nieuwe pagina’s maken en blogs plaatsen.
Voordat je je zorgen maakt over het kiezen van het juiste CMS, ga je beslissen welke pagina’s je nodig hebt voor jouw website. In principe kun je met je website starten met een startpagina ook wel homepage genoemd, een ‘Over ons’-pagina of ‘Over mij’-pagina, een ‘Blog’ om je expertise te laten zien, een pagina met je dienst(en) en of product(en) en een ‘Contact’-pagina. Verder hangt het af van je dienst(en)/producten. En dat kun je later nog uitbreiden. Begin simpel en wacht niet tot je de perfecte site hebt en alles erop staat. Dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren of heel lang duren. Geloof me, dezelfde fout heb ik in het verleden ook gemaakt.
Tegenwoordig browsen meer mensen vanaf hun smartphone in plaats van een computer. En ook Google gaat hier meer en meer de aandacht op vestigen. Een mobielvriendelijke website is dus essentieel. Alleen een responsive site is niet meer voldoende. Het goede nieuws is dat systemen zoals WordPress meerdere thema’s beschikbaar hebben die geschikt zijn en geoptimaliseerd voor mobiel.
Dat brengt me meteen op het volgende item. Welk CMS-platform moet je kiezen?
Er zijn vele oplossingen hiervoor en sommige providers hebben weer hun eigen oplossing. De keuze kan ook weer afhangen van de doelen die je eerder hebt bepaald maar over het algemeen kun je volstaan met een “standaard” oplossing zoals bijvoorbeeld WordPress.
In bijna alle gevallen werken wij zelf ook met WordPress. Naar mijn mening is dit over het algemeen het beste platform en de meeste websites gebruiken WordPress omdat het beginnersvriendelijke tools heeft en vele plug-ins om de website van de nodige opties te voorzien. Het ondersteunt ook mobiele apparaten, wat dan weer geweldig is voor SEO.
5. Maak een overzicht van de inhoud van je website
Als je de voorgaande punten hebt doorlopen wordt het tijd om te gaan kijken naar de inhoud van je website. De meeste ondernemers vinden het moeilijk om uit te zoeken wat ze moeten zeggen op hun website. Leg er echter in het begin niet teveel de nadruk op, hou het simpel, maar wees wel duidelijk en spreek je doelgroep aan. Denk verder aan contactformulieren en CTA (Call-to-action) knoppen.
verder is het een goed idee om wat extra aanpassingen te doen aan de hand van de mobiele weergave, waarbij je vooral focust op call-to-action en contactformulieren.
Kies de beelden die je bij de teksten wilt plaatsen. Wees hier wel kieskeurig, de beelden moeten bij je verhaal en uitstraling passen en ook iets toevoegen. Ik zie vaak dat men kiest voor (gratis) standaard stockfoto’s. Hiermee wil ik niet zeggen dan een goed gekozen stockfoto niet kan werken maar besteed er aandacht aan. Investeer tevens in een goede fotograaf om foto’s te laten maken die bij jou en bij jouw bedrijf passen. Denk ook eens aan een beeldconcept. Dat is de investering ook zeker waard.
6. Kies een logo
Je wilt je bedrijf een unieke identiteit geven door middel van een logo.
Als je in de offline wereld al een logo gebruikt, kunt je deze ook op jouw website gebruiken. Denk er ook hier weer aan dat het logo dient te passen in het hele verhaal. Naast je naam is dit vaak de eerste herkenning.
7. Bepaal het ontwerp van je website
Eindelijk! Nu je alle onderdelen hebt om een website te beginnen, is het tijd om ze samen te voegen. Waar moet je dan rekening mee houden? Het duurt minder dan 3 seconden voor een bezoeker om te beslissen op een website te blijven of te verlaten. Daarom is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken.
Hier zijn enkele tips om je website aantrekkelijk te maken voor bezoekers.
- Duidelijke navigatie: Een bezoeker moet je bedrijf kunnen leren kennen, eventueel prijzen kunnen vinden en gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. Als je website niet duidelijk is, zullen bezoekers gefrustreerd raken en een andere gaan zoeken;
- Call-to-actions: Het plaatsen van aantrekkelijke buttons trekt direct de aandacht van de bezoeker en leidt tot een snelle actie;
- Website zou snel moeten laden: We weten dat mensen ongeduldig zijn en als een website er lang over doet om te laden, gaan ze ergens anders kijken. Zorg ervoor dat je webhosting-provider snelle laadtijden heeft om je website supersnel te maken;
- Minimalistisch ontwerp: Overdrijf niet met design en je hoeft niet elke vierkante centimeter te bedekken met informatie of afbeeldingen. Kies verstandig.
8. Test en zet je website live
Voordat je jouw website live zet, moet je ervoor zorgen dat deze goed werkt in de belangrijkste browsers zoals Firefox, Safari en Chrome. Doorloop elke pagina en alle functies in elke browser om ervoor te zorgen dat afbeeldingen en links er goed uitzien, dat links ook werken, de tekst goed leesbaar is en goed uitlijnt.
Een andere belangrijke functie om in je website op te nemen, is Google Analytics. Door dit in te stellen, kun je paginaprestaties en verkeer volgen en ontdekken waarom een pagina succesvol of niet succesvol is.
Klopt alles en werkt alles? Dan is het tijd om live te gaan en jezelf te presenteren in de online wereld.
Résumé
Waar moet je dus rekening mee houden als je start met een website?
- Bepaal je doelen en doelgroep(en)
- Kies een domeinnaam
- Selecteer een webhost
- Maak een lay-out
- Maak een overzicht van de inhoud van je website
- Kies een logo
- Bepaal het ontwerp van je website
- Test en zet je website live
Het spreekt denk ik voor zich dat bovenstaande nog maar vrij beknopt is en er meer bij komt kijken. Neem gerust eens contact met ons op, dan vertellen wij je graag meer hierover.